Jotkin parhaiten muistetuista peleistä PlayStationin historiassa ovat olleet vähintäänkin outoja oli kyse sitten tanssivista pupuista, tappavista kuutioista tai mallinukeista keskellä mahdotonta arkkitehtuuria. Nämä ”design-lähtöiset pelit”, kuten Mark MacDonald Tetris Effect -pelistudiolta niitä kutsuu, olivat ikonisia, mutta alkaneet hiljalleen unohtua. Humanity on täällä korjaamassa tilanteen. Se on peli koirasta, joka ohjaa joukkoa ihmisiä läpi sokkelon. Peli on oudon koukuttava ja tuo mieleen klassisen PlayStation-kokemuksen.
Humanity on tehty yhteistyössä Enhancen — johtajana legendaarinen Tetsuya Mizuguchi (Rez ja Lumines ) — ja designeri Yugo Nakamuran kesken. Ennen pelin julkaisua 16. toukokuuta olen päässyt pelaamaan pelin PS5-versiota (peli julkaistaan myös PS4:lle sekä Steamissä ja se tukee VR-laseja kaikilla kolmella alustalla. En vain saa tätä peliä pois mielestäni. Se alkaa yksinkertaisesti. Näet Shiba Inun, joka hohtaa valkoisena ja sanoo ”Heräsin eräänä aamuna ja olin koira.” Saat selkeät ohjeet, että sinun tulee ohjata ihmisiä kohti valoa.
Yksinkertaisesti sanottuna Humanity on uusi versio Lemmingsistä, jossa tavoite on ohjata ihmismassaa kohti päämäärää. Jokainen taso on oma ongelmansa, joka tulee ratkaista. Ohjattavat ihmiset eivät tee muuta kuin kävelevät suorassa linjassa, kunnes heille annetaan muita ohjeita. Tämä voi johtaa jopa ihmisten tippumiseen alas kuiluun. Sinun tehtäväsi on kävellä heidän ympärillään ja haukkua komentaen oikeaan suuntaan. Onneksi sinun ei tarvitse huolehtia kuolemista, koska ihmisiä tuntuu olevan loputtomasti. Tavoitteenasi on vain antaa ihmisille oikeat käskyt.