Pankkiautomaatit ja niiden edessä kiemurrelleet jonot ovat käytännössä kadonneet suomalaisesta katukuvasta. Käteisen käyttö on vähentynyt räjähdysmäisesti ja lähi- ja mobiilimaksut ovat nykyisin arkipäivää. Tässä artikkelissa tutustumme mobiilimaksuteknologioihin, joita olisi vielä pari vuosikymmentä sitten matopeliä puhelimella pelatessa ollut vaikea kuvitella.
Yli puolet 15–79-vuotiaista suomalaisista käyttää mobiilimaksusovellusta
Ajassa ei tarvitse matkustaa kuin vuosikymmen taaksepäin huomatakseen, kuinka paljon maksutavat ovat monipuolistuneet. Lähimaksaminen alkoi yleistyä Suomessa vuonna 2014 ja viime vuosina älyläitteella tapahtuva mobiilimaksaminen on saanut yhä enemmän jalansijaa.
Tämä käy ilmi Suomen Pankin maaliskuussa 2022 suorittamasta kuluttajakyselystä, jonka mukaan peräti 58 prosentilla 15–79-vuotiaista suomalaisista oli käytössään jokin mobiilimaksusovellus.
Pankki- ja kunnallisten palveluiden sähköistymisen myötä kynnys verkkopalveluiden käyttöön on luonnollisesti madaltunut. Perustason digiosaamisesta on tullut suoranainen kansallisvelvollisuus ja asioiden hoitaminen ilman älypuhelinta ja verkkopankkitunnuksia on käytännössä mahdotonta.
Puhelinoperaattorit tarjoavat puhelimen SIM-kortissa sijaitsevaa mobiilivarmennetta, jota voi käyttää verkkopankkitunnistautumisen sijaan. Mobiilivarmenteen käyttöönotto edellyttää kuitenkin verkkopankkitunnuksia, joten senkään hankkiminen ei ole mahdollista ilman sähköistä tunnistautumista.
Mobiilimaksu helpottaa asiointia
Mobiilimaksu tarkoittaa sananmukaisesti sitä, että maksu tapahtuu mobiililaitteella joko kaupassa tai verkossa. Maksamisen ohella mobiilimaksusovelluksella on mahdollista siirtää rahaa muille käyttäjille. Suomen suosituimmat mobiilimaksutavat ovat
- MobilePay
- Apple Pay
- Google Pay.
Vaikka mobiilimaksaminen on yleistynyt Suomessa rytinällä parin viime vuoden aikana, on maamme asiassa muihin Pohjoismaihin verrattuna edelleen jälkijunassa. Toisaalta esimerkiksi Amerikasta ja Keski- tai Etelä-Euroopasta saapuvat matkailijat ihmettelevät käteisellä maksamisen harvinaisuutta ja pankkiautomaattien vähäistä määrää
Mobiilimaksu viittaa maksuun, joka tapahtuu mobiililaitteella, kuten puhelimella, älykellolla tai -sormuksella. Mobiilimaksaminen edellyttää erillistä sovellusta, jonka tietoihin on tallennettu maksajan kortti- ja tilitiedot.
Mobiilimaksusovelluksen lataamista ja käyttöä on turha arastella. Kyseisten sovellusten suunnittelussa on huomioitu, että niiden tulee palvella äärimmäisen laajaa ja moninaista käyttäjäkuntaa.
Koska rahansiirrot vaativat suoraviivaisuutta, ei maksaminen tai maksun pyytäminen edellytä lähtökohtaisesti kuin kahta askelta: vastaanottajan ja summan syöttämistä. Käyttökokemus on helppo jo ensikertalaiselle.
Mobiilimaksaminen on kätevää, sillä se
- mahdollistaa maksamisen ilman korttia
- toimii maksutapana niin verkossa kuin kaupungilla
- sallii myös yli 50 euron lähimaksuostot.
Mikäli et maksa puhelimella, on korttimaksu edelleen toimiva vaihtoehto. Käteinen on sen sijaan käymässä yhä harvinaisemmaksi ja koronan seurauksena moni liike ja palveluntarjoaja on luopunut käteisestä kokonaan.
Ovatko mobiilimaksut turvallisia?
Uusiin ilmiöihin ja toimintoihin liittyy aina ennakkoluuloja ja uhkakuvia, eikä teknologisen kehityksen mukanaan tuomat käytännöt ole poikkeus. NFC-teknologian turvallisuus askarruttaa edelleen monen mieltä.
Niin mobiilimaksut kuin korttimaksut edellyttävät joko PIN-koodia tai sormenjälki- tai kasvojentunnistusta. Parhaan mahdollisen suojan maksuilleen saa asettamalle puhelimilleen avauskoodin tai biometrisen tunnistustavan.
Älä luovuta tietojasi ulkopuolisille
Mikäli puhelin katoaa tai se varastetaan, on asiasta ilmoitettava ainakin käytössä olevalle puhelinoperaattorille ja pankkiin. Kaiken varalta tilanteen tiimoilta voi ottaa yhteyttä myös mobiilimaksujen palveluntarjoajaan.
Mobiilimaksujen turvallisuusseikat mietityttivät aluksi nykyistä enemmän. Erilaisten verkkohuijareiden suhteen kannattaa tietenkin olla aina varuillaan, eikä verkkopankkitunnuksia tai mobiiliavainta tule koskaan luovuttaa ulkopuolisille.
Pankkien ja erilaisten valtakunnallisten palveluntuottajien nimissä tapahtuvat tietojenkalasteluyritykset eivät ole ikävä kyllä harvinaisuuksia. Moisiin viittaavat sähköposti- tai tekstiviestit kannattaa poistaa saman tien, eikä niiden sisältämiä linkkejä tule avata.
Omia pankkitunnuksiaan ei tule koskaan syöttää epäilyttäville sivustoille eikä tunnistautumistietojaan saa missään nimessä jakaa puhelimitse yhteyttä ottavalle kyselijälle.
Mobiilimaksut toimivat myös nettikasinoilla
Maksutapojen moninaistuminen näkyy luonnollisesti verkkopalveluissa, kuten nettikasinoilla. Ala ei ole uusi, sillä ensimmäiset nettikasinot ilmestyivät jo lähes parikymmentä vuotta sitten.
Tuolloin suosituimpana maksutapana oli luottokortti. Myöhemmin maksuvaihtoehdot monipuolistuivat, kun nettilompakot, kuten Neteller ja Skrill, saivat jalansijaa.
Teknologisen kehityksen myötä verkkopankkitunnuksilla toimivat nettikasinot ovat yleistyneet viime vuosina siinä määrin, että merkittävä osa suomalaispelaajista asioi ilman perinteistä pelitiliä toimivilla nettikasinoilla. Vuonna 2008 Ruotsissa perustettu Trustly lienee kirkkaasti tunnetuin talleta ja pelaa -maksunvälittäjä, mutta uudet Zimpler kasinot ovat kirimässä palvelun rinnalle.
Mobiiliavaimella tai verkkopankkitunnuksilla hoituva sähköinen tunnistautuminen helpottaa pelaamisen aloittamista, eikä päätään tarvitse vaivata erillisillä käyttäjätunnuksilla tai salasanoilla. Rahansiirrot sujuvat todella nopeasti ja myös kotiutus hoituu parhaassa tapauksessa vain minuuteissa.
Sähköinen tunnistautuminen on vienyt nettipelikokemuksen sujuvuuden aivan uudelle tasolle ja lisännyt palvelujen turvallisuutta entisestään.